vrijdag 20 februari 2015

Mijn weekmenu

Al geruime tijd maak ik elke week een weekmenu en plak het steevast op hetzelfde plaatske op de ijskast...Maar hoe begin je aan zoiets? Mijn grootste drijfveer om hiermee te beginnen was : je gooit minder etenswaren weg als je op voorhand weet wat je gaat eten, je eet geen last-minute-wat-eten-we-vanavond-fastfood-eten,...



Enkele tips :
-ik ga elke vrijdag naar de supermarkt en koop alles in voor de komende dagen tot en met de donderdag daarop.
-op voorhand maak ik een lijst met wat we gaan eten : dat kunnen dingen zijn die al lang geleden zijn dat we dat nog aten, nieuwe recepten, een snel-snel receptje,...
-ik hou ook rekening met de dagen dat we 's avonds weg moeten, dan staat er iets snel op het menu : een soepje, een omelet,...
-als er kortingsbonnetjes in de folder van mijn favoriete supermarkt staan, dan worden die dingen in de menu verwerkt
-ik kijk ook altijd even de diepvries na en mijn rek in de berging met voorraad, als bijv. de kipfilets in reclame staan, dan koop ik ineens genoeg in, en vries het in
-ik hou de meest verse groenten voor eerst, dus als ik bijv. broccoli bijheb dan zorg ik ervoor dat die de dag nadat ik naar de winkel ben geweest, op het menu staat
-mijn menu wijkt soms ook wel eens een keertje af: als we onverwachts ergens anders eten, als we die dag geen zin hebben in de vooropgestelde menu dan wisselen we van dag
-ik hou telkens mijn weekmenuutjes bij, als ik dan eens geen inspiratie heb, dan kies ik daaruit wat gerechten
-ik haal mijn inspiratie uit kookboeken, de kookzender Njam!, de site van Libelle Lekker en mijn eigen inspiratie

Weet vooral dat dit helemaal niet veel tijd in beslag neemt, elke week een halfuurtje max, en de dingen inkopen, en je bent ervan af! Ik hoor dikwijls vriendinnen zeggen : daar heb ik geen tijd voor, waar haal je de recepten? Tijd maken!


Liefs, Saartje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten